Jenny fick hjälp att hitta sina styrkor

Jenny

Personen på bilden har inget med artikeln att göra.

Jenny fick hjälp att hitta sina styrkor och klarade utbildningen

Under tiden i särskola berättade Jenny för sina lärare om sina drömmar men det var ingen som trodde att hon skulle klara av en sådan utbildning.
Men Jenny gav inte upp. Hon läste klart gymnasiet men eftersom särskolan inte gav betyg behövde hon komplettera med svenska och samhällskunskap. Hon klarade samhällskunskapen men hade problem med svenskan. Hon kontaktade Arbetsförmedlingen och frågade om det fanns någon hjälp att få.
Via Arbetsförmedlingen kunde Jenny läsa svenska på Lernia. Samtidigt fick hon stöd hos Iris två gånger i veckan, med studiestrategier.
– Det var som en oas för mig, berättar Jenny. Det var svårt att hitta tid att sitta i fred på skolan men hos Iris kände jag mig trygg. Jag fick lära mig att göra tankekartor och på så sätt lära mig hur mitt lärande fungerar.

Tina, Jennys handledare, berättar: – Vi hade kontinuerlig kontakt med lärarna på utbildningen och med handläggaren, för att vi tillsammans kunna ge det bästa stödet.

Jenny har förutom studiestrategier fått kompensatoriska hjälpmedel, bla annat ClaroRead som är en talsyntes. Den gör att Jenny kan lyssna på text som hon själv har skrivit i datorn. Hon kan med hjälp av talsyntesen också lyssna på utbildningsavsnitt i den digitala lärplattformen. Att använda kompensatoriska strategier och hjälpmedel gör att Jenny klarar mer och mer på egen hand. Det är syftet med stödet från Iris.
– Vi fokuserade inte bara på utbildningen, utan på att förbereda Jenny på ett arbetsliv. Vi gjorde henne trygg i att ringa, presentera sig själv och söka jobb.

Och visst gav det resultat. I augusti när hon avslutat den 60 veckor långa utbildningen till undersköterska, har hon redan fått jobb på ett sjukhus.
– Det hade jag aldrig klarat utan Iris. De såg mig och hjälpte mig, avslutar Jenny.