Personaladministration Nivå 1 – GY25
Vuxenutbildning
Personaladministration ger en introduktion till HR:s betydelsefulla funktion i företag och organisationer, med tonvikt på det administrativa arbetet. Du får insikt i hur administrativa rutiner kan underlätta ledarskap, främja personalutveckling och stödja styrningen av verksamheten, samtidigt som du förstår samspelet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Under kursen Personaladministration Nivå 1 byggs en grundläggande förståelse för hur området fungerar i praktiken. Fokus ligger på att se hur personaladministration bidrar till både effektivitet och rättvisa i arbetslivet samt skapar förutsättningar för en väl fungerande arbetsmiljö.
Kursen Personaladministration Nivå 1 är på 100p. Kurskod PERA1000X.
Ansök till Personaladministration Nivå 1 via din hemkommun – Välj kommun »
Studera Personaladministration Nivå 1
Kursen Personaladministration Nivå 1 ger dig praktiska och teoretiska verktyg för att arbeta med administrativa processer kopplade till HR och personal. Du får en helhetsbild av hur personalfrågor hanteras i organisationer och hur administrationen stödjer både ledning och medarbetare.
Under kursen Personaladministration Nivå 1 kommer du bland annat att arbeta med:
- Att bygga och upprätthålla fungerande relationer mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- Förståelse för relevanta lagar, etiska frågor och sekretess inom HR-arbete.
- Användning av digitala system och verktyg för personaladministration.
- Processer kring rekrytering, introduktion av nya medarbetare samt hantering av konflikter.
- Ett serviceinriktat förhållningssätt med fokus på professionellt ansvar och yrkesetik.
Lär dig kursen Personaladministration Nivå 1 tillsammans med oss på Iris!
Efter utbildningen
När du har avslutat kursen Personaladministration Nivå 1 kommer du att ha:
- Fördjupad kunskap om administrativa rutiner och deras betydelse för en framgångsrik organisation.
- Förmåga att delta i utvecklingen av HR-funktioner i olika typer av verksamheter.
- Ökad förståelse för ledarskapets roll och konfliktlösningens betydelse för gott samarbete.
- En stabil grund för fortsatt lärande och fördjupning inom HR och personaladministration.
Behörighet och förkunskapskrav
För att kunna ansöka till en komvuxutbildning måste du vara registrerad i folkbokföringen i den kommun där du vill studera. Anledningen är att det är din hemkommun som ansvarar för antagningen och avgör om du beviljas plats på utbildningen.
Du är behörig att börja studera på komvux om du:
- Har fyllt 20 år, eller kommer att fylla 20 det år du börjar studierna, vanligtvis under höstterminen.
- Har ett slutbetyg eller gymnasieexamen – i så fall kan du påbörja studier innan du fyllt 20 år.
Relaterade länkar
Kommuner där Iris erbjuder vuxenutbildning
Botkyrka »Danderyd »
Eskilstuna »
Göteborgs stad »
Huddinge »
Håbo »
Järfälla »
Karlstad »
Lidingö »
Malmö »
Mora »
Motala »
Nyköping »
Nykvarn »
Oxelösund »
Salem »
Sigtuna »
Sollentuna »
Solna »
Sundbyberg »
Södertälje »
Täby »
Upplands Väsby »
Vallentuna »
Vaxholm »
Västerås »
Växjö »
Österåker »
Så ansöker du till Personaladministration Nivå 1
Du ansöker till komvux (kommunal vuxenutbildning) på din hemkommuns hemsida. Din hemkommun är den kommun där du är folkbokförd och det är kommunen som beslutar om du blir antagen till utbildningen eller ej.
Det är enkelt att söka till en utbildning på Iris. Nedan hittar du länkar till ansökan där Iris erbjuder kommunal vuxenutbildning.
Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Relaterade länkar
Relaterade länkar
Magasinet
Välkommen till Iris Magasinet! Här hittar du nyheter, intressanta fakta, success stories och andra saker vi är stolta över och vill berätta.