Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Yrkeshögskolan | YH-program | 200 YH | CSN | Kostnadsfri

Arbetar du med personer med olika funktionsnedsättningar och vill ta nästa steg i din karriär? YH-programmet till Stödpedagog inom funktionshinderområdet, som är på 200 YH-poäng ger dig fördjupade kunskaper inom pedagogik, kommunikation och individanpassat stöd. Du lär dig att arbeta för ökad självständighet och delaktighet, handleda kollegor och bidra till verksamhetsutveckling. Utbildningen rustar dig för en ansvarsfull roll där du gör verklig skillnad i människors vardag.

Låter
YH-programmet
Stödpedagog inom
funktionshinder-
området intressant?

Ansök här »

YH-program – Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Vill du ta nästa steg i din karriär och utveckla en spetskompetens inom stöd och pedagogik för personer med funktionsnedsättningar? Som stödpedagog spelar du en nyckelroll i att stärka individens självständighet och livskvalitet.

Specialiserade kunskaper för att skapa delaktighet och självbestämmande som stödpedagog

Utbildningen ger dig djupgående kunskaper om intellektuella, kognitiva och psykiska funktionsnedsättningar och hur de påverkar vardagen. Du lär dig kommunikationsmetoder och pedagogiska arbetssätt som möjliggör individanpassat stöd. Dessutom får du kunskap om lagar och riktlinjer inom funktionshinderområdet, social dokumentation samt vikten av ett etiskt och professionellt förhållningssätt i yrket. Som stödpedagog behöver du förstå hur olika funktionsnedsättningar påverkar individens förmåga att kommunicera, delta i aktiviteter och ta egna beslut. Genom att tillämpa rätt strategier kan du bidra till en mer inkluderande vardag där individens rättigheter och behov står i centrum.

Utveckla praktiska färdigheter och ett pedagogiskt ledarskap som stödpedagog

Som stödpedagog arbetar du för att främja självbestämmande och delaktighet. Du lär dig tillämpa individanpassade pedagogiska metoder, arbeta med lågaffektivt bemötande och säkerställa kvalitet genom målstyrt arbete. Utbildningen ger dig även färdigheter i att handleda kollegor och bidra till verksamhetsutveckling utifrån evidensbaserad kunskap. Du kommer att utveckla din förmåga att planera, genomföra och utvärdera insatser som stärker individens självständighet. Dessutom lär du dig att skapa en trygg och stödjande miljö där både individ och personal ges rätt förutsättningar att utvecklas och nå uppsatta mål.

Distansstudier anpassade för yrkesverksamma

Utbildningen bedrivs på deltid och är anpassad för dig som vill kombinera arbete med studier. Du lär dig att självständigt planera, genomföra och följa upp insatser samt att stödja individen i kontakten med sitt nätverk. Med kompetens inom pedagogik, kommunikation och dokumentation får du de verktyg som krävs för att arbeta strategiskt och målinriktat i din yrkesroll.

Efter avslutad utbildning har du möjlighet att ta en mer ansvarstagande roll inom funktionshinderområdet. Med din specialistkompetens kan du bidra till ökad kvalitet i verksamheter och bättre förutsättningar för de personer du stöttar.

Välkommen till en utbildning som gör skillnad – för dig och för dem du arbetar för!

Studera till Stödpedagog inom funktionshinderområdet | YH Program | Iris.se

Stödpedagog inom funktionshinderområdet   /  Program  /  1 år  /  200 YH  /  Helfart  /  Distans  /  Programmets innehåll  /  Programmet upplägg  /  Behörighet  /  Ansök här

Programmets upplägg

Dokumentation och kvalitetssäkring

Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Specialiserade kunskaper om dokumentation, behovsbedömning, beslutsprocess och genomförandeplan utifrån den enskildes behov.
  • Färdigheter i dokumentation, uppföljning och utvärdering av insatser och aktiviteter för den enskilde.
  • Färdigheter i att arbeta utifrån beslut om bistånd.
  • Kompetenser att involvera den enskilde i upprättandet av en genomförandeplan och utvärdering av den.
  • Kompetens att kvalitetssäkra social dokumentation.

Kursen omfattar 15 YH-poäng.

Etik och professionellt förhållningssätt

Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Kunskaper om etiska teorier, modeller och begrepp.
  • Kunskaper om makt- och beroendeteorier.
  • Färdigheter i att praktisera ett etiskt försvarbart arbetssätt som främjar den enskildes rättigheter till självbestämmande och delaktighet.
  • Färdigheter i att identifiera och reflektera över etiska dilemman i yrkesutövandet som stödpedagog.
  • Färdigheter i att identifiera makt- och beroendeförhållanden i den enskildes vardag.
  • Färdigheter i att använda metoder och arbetssätt för att bidra till en gemensam värdegrund.
  • Kompetens att arbeta med och bemöta den enskilde på ett etiskt försvarbart och professionellt sätt.
  • Kompetens att handleda andra i att arbeta med och bemöta den enskilde på ett etiskt försvarbart och professionellt sätt genom att till exempel reflektera över etiska dilemman.

Kursen omfattar 15 YH-poäng.

Examensarbete

Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Kunskaper i evidensbaserat arbetssätt och forskningens betydelse för utvecklingsarbete.
  • Fördjupade kunskaper inom delar av utbildningens innehåll.
  • Färdigheter i att opponera på andras examensarbete och försvara sitt eget.
  • Färdigheter i att göra en sammanfattning av examensarbetet på engelska i skrift och tal.
  • Kompetenser för att sammanställa, värdera och använda relevanta källor och tidigare resultat samt slutföra avgränsat projekt.
  • Kompetens för att bidra till kunskapsutveckling inom yrkesområdet.
  • Kompetens att självständigt tillägna sig ytterligare kunskaper och färdig-heter för kontinuerligt lärande och professionell utveckling inom arbetsområdet.

Kursen omfattar 25 YH-poäng.

Funktionsnedsättningar

Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Specialiserade kunskaper i intellektuella, kognitiva, fysiska och psykiska funktionsnedsättningar samt vilka konsekvenser de får i den enskildes vardag.
  • Specialiserade kunskaper om kommunikationssvårigheter i samband med funktionsnedsättningar.
  • Specialiserade kunskaper om funktionsnedsättningar i kombination med missbruk.
  • Färdigheter i att bemöta personer med olika funktionsnedsättningar eller kombinationer av sådana på ett respektfullt sätt samt på den enskildes villkor och med hänsyn
    till den enskildes integritet.

Kursen omfattar 25 YH-poäng.

Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd

Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Specialiserade kunskaper om kommunikationsstöd inom funktionshinderområdet så som alternativ kompletterande kommunikation och samtalsmetodik.
  • Kunskaper om tekniska hjälpmedel för inlärning och kommunikation.
  • Kunskaper om välfärdsteknologi.
  • Färdigheter i att kommunicera med människor med olika funktionsnedsättningar.
  • Färdigheter i att kommunicera med hjälp av olika tekniska verktyg.
  • Färdigheter i att använda tekniska verktyg för inlärning.
  • Färdigheter i att implementera välfärdsteknologi i verksamheten.
  • Kompetens för att utifrån den enskildes funktionsnedsättning välja och anpassa lämpligt kommunikationsstöd.
  • Kompetens för att vägleda andra i användandet av olika kommunikationssätt, såsom att ge kognitivt stöd för att främja kommunikation, delaktighet, självständighet och självbestämmande i vardagen.

Kursen omfattar 35 YH-poäng.

Lärande i arbete (LIA)

Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Färdigheter i att självständigt planera, genomföra och utvärdera pedagogiska metoder för den enskilde i enighet med erhållna kunskaper från utbildningens teoretiska kurser.
  • Färdigheter i att reflektera över och analysera metoder och arbetssätt inom arbetsområdet.
  • Färdigheter i att tillämpa evidensbaserade arbetsmetoder för kommunikation samt i användandet av välfärdsteknologi och kognitivt stöd inom funktionshinderområdet.
  • Kompetens att arbeta för kvalitetshöjande insatser i verksamheten.

Kursen omfattar 20 YH-poäng.

Människan i utveckling

Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Kunskaper om människans utveckling fysiskt, psykiskt och socialt i olika faser i livet, från barn- till ålderdom.
  • Kunskaper om människans sexualitet.
  • Kunskaper om mångfald och integration ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv.
  • Kunskaper om kulturens betydelse för individens utveckling.
  • Specialiserade kunskaper om salutogent förhållningsätt och begreppet ”KASAM”, som betecknar en känsla av sammanhang.
  • Kunskaper om hur den enskildes sociala nätverk påverkar dennes utveckling.
  • Kunskaper om kännetecken på våld eller annan utsatthet i nära relationer.
  • Färdigheter i att stödja den enskilde i olika utvecklingsskeden och faser i livet.
  • Färdigheter i att arbeta salutogent och utifrån den enskildes behov.
  • Färdigheter i att samverka med den enskildes nätverk.
  • Färdigheter i att möta människor från olika kulturer med andra värderingar än de egna.
  • Färdigheter i att bidra till att skapa förståelse för kulturella skillnader och olika värderingar i verksamheten.
  • Kompetens att handleda andra till ett salutogent förhållningssätt.

Kursen omfattar 15 YH-poäng.

Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt

Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp- och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Kunskaper om evidensbaserade pedagogiska teorier och metoder inom stödpedagogiskt arbete.
  • Specialiserade kunskaper om specialpedagogiska arbetssätt.
  • Färdigheter i att anpassa pedagogiska metoder och arbetssätt utifrån den enskildes behov.
  • Färdigheter i att tillämpa metoder för ett vägledande förhållningssätt, på såväl individ- som på gruppnivå.
  • Kompetenser för att reflektera över, och vid behov, omvärdera verksamhetens arbetsmetoder för att bidra till individuellt anpassade lösningar för den enskilde med hög kvalitet.
  • Kompetens för att handleda andra i ett pedagogiskt förhållningssätt.

Kursen omfattar 35 YH-poäng.

Praktisk juridik inom social omsorg

Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • Kunskaper om de författningar och riktlinjer som styr verksamheter inom funktionshinderområdet.
  • Färdigheter i att tolka vad de författningar och riktlinjer som styr verksamheter inom funktionshinderområdet innebär i praktiken.
  • Kompetens att tillämpa författningar och värdegrunder vid dokumentation och i arbetet med den enskilde.

Kursen omfattar 15 YH-poäng.

Kort fakta om programmet Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Utbildningsort: Distans.
Utbildningstid: ca 1 år, 40 veckor.
Omfattning / poäng: 200 yh-poäng (5 p per vecka).
Studieform: Undervisning sker heldag i veckan online. Totalt 5 fysiska träffar tillkommer, där du som studerande kan välja att delta på i Stockholm eller Jokkmokk.
Övrig undervisning: Resten av undervisningen består av föreläsningar och seminarier som varvas med individuella uppgifter, grupparbeten och diskussioner via Teams.
Studietakt: 100%.
Kostnad: Kostnadsfri.
CSN: Studiestöd via CSN kan sökas när du fått kallelse till upprop.
Litteratur: Litteratur köpes av studenten.
Utbildningsform: Yrkeshögskola.

Ansökan öppnar: 1 mars 2025.
Sista ansökningsdag: 2 maj 2025.
Sista kompletteringsdag: 16 maj 2025.
Antagningsbesked: ca. vecka 24, 2025.
Kursstart: augusti 2025.

Ansökan och behörighet

Så här ansöker du eller kompletterar din ansökan

Så här ansöker du till programmet Stödpedagog inom funktionshinderområdet

  • Klicka på ansökningsknappen.
  • Du kommer nu till en sida där du skapar ett konto och bifogar dina ansökningsunderlag (betyg, arbetsgivarintyg, val av studieort) digitalt.
  • Observera att denna sida endast är öppen under ansökningsperioden.

Har du inte möjlighet att skanna in dina betyg? Då kan du ta en bild med mobilen och ladda upp. Kontrollera att bilden är tydlig och att alla delar är synliga och går att läsa.

Så här kompletterar du din ansökan till programmet Stödpedagog inom funktionshinderområdet

  • Du kompletterar din ansökan till våra utbildningar genom att logga in på ditt konto på YH-antagningen.
  • Du klickar på den blåa knappen “Till din ansökan” uppe i menyn.
  • Därefter laddar du upp dina ansökningshandlingar, till exempel betyg eller andra dokument som styrker din behörighet.
Förkunskapskrav

Du behöver ha grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier, dvs gymnasieexamen eller motsvarande.

Läs mer om grundläggande behörighet hos Myndigheten för Yrkeshögskolan »

Utbildningen kräver även särskilda förkunskaper. Om du har betyg från nya gymnasieskolan gäller lägst E.

Det lägsta betyget i följande kurser eller motsvarande kunskaper ska vara E / 3 / G:

  • Hälsopedagogik.
  • Specialpedagogik 1.
  • Specialpedagogik 2.
  • Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2.

Samt minst ett års sammantagen yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning enligt MYHFS 2019:1.

Ett tjänstgöringsintyg styrker din arbetslivserfarenhet och ska innehålla arbetad tid i procent, befattning samt under vilken tidsperiod anställningen omfattar.

Reell kompetens

Behörighet till yrkeshögskolan via reell kompetens

Om du saknar gymnasieexamen eller motsvarande kan du uppfylla formell behörighet till yrkeshögskolan (enligt 3 kap.1§ punkt 4) genom reell kompetens. Reell kompetens menas att dina tidigare sysselsättningar, oavsett om det är från t.ex. arbete, studier eller utlandsvistelser, räknas samman i din ansökan om bedömning av reell kompetens. Du kan ansöka om bedömning av reell kompetens för både grundläggande och särskild behörighet.

Grundläggande behörighet via reell kompetens

Om du saknar en gymnasieexamen eller motsvarande kan du i stället bli behörig genom så kallad Reell kompetens. Det viktigaste för oss är att du uppfyller den särskilda behörigheten, eftersom dessa krav är utformade för att säkerställa att du har de förkunskaper som behövs för att tillgodogöra dig utbildningen och det yrke den leder till.

Saknar du formellt betyg i en kurs som krävs för grundläggande behörighet kan du ladda ner och fylla i blanketten för reell kompetens om du anser dig ha motsvarande kunskaper på annat sätt. Bifoga alltid intyg som styrker din motsvarande kunskap.

Behörighet i övrigt (särskild behörighet) via reell kompetens

Varje utbildning har en behörighet i övrigt som krävs för att bli antagen till utbildningen. Du kan läsa på respektive utbildning här på vår hemsida vilka förkunskapskrav som ställs.
Saknar du formellt betyg i en kurs som krävs för övrig behörighet kan du ladda ner och fylla i blanketten för reell kompetens om du anser dig ha motsvarande kunskaper på annat sätt. Bifoga alltid intyg som styrker din motsvarande kunskap.

Blanketter för reell kompetens

Ladda ner blankett reell kompetens (pdf) »

20%-regeln

Behörighet till yrkeshögskolan via 20% regeln

Behörighet enligt 20% regeln innebär att vi i specifika fall har möjlighet att frångå behörighetskraven, så att även om du inte uppfyller kraven kan bedömas behörig till utbildningen. Ibland kallas den för Behörighet enligt 3 kap. 4 §.

Detta under förutsättning att den sökande bedöms:

  1. Kunna tillgodogöra sig utbildningen.
  2. Och därefter det yrke som utbildningen leder till

Båda två delarna ska vara uppfyllda för att kunna bedömas behörig enligt 20%-regeln.

Blanketter för behörighet enligt 20% regeln

Ladda ner blankett för behörighet enligt 20% regeln – Stödpedagog inom funktionshinderområdet (pdf) »

Urval om för många ansöker

Ibland får vi fler behöriga sökande än vad vi kan erbjuda platser till. Då gör vi ett urval genom att samtliga behöriga kallas till skriftligt digitalt urvalstest i svenska som sker på distans. Mer information får du i samband med din webbansökan till utbildningen. Testerna går inte att träna på i förväg.

Vi räknar medelvärdet på ditt betyg i kursen

  • Svenska 2/svenska som andra språk 2 (eller svenska 3 om betyg i svenska 2 saknas).

Det går att göra omprövning på denna kurs om du behöver höja ditt betyg. Ta kontakt med Komvux i din hemkommun för prövning.
Ledningsgruppen fattar det slutgiltiga beslutet om vilka som antas till utbildningen.

Svenskt personnummer eller samordningsnummer

För att bli registrerad som studerande på en yrkeshögskoleutbildning och kunna få ett utbildnings- eller examensbevis på avklarade kurser krävs ett svenskt personnummer. Om du inte har ett svenskt personnummer, behöver du istället skaffa ett så kallat samordningsnummer via Skatteverket. Läs mer om Samordningsnummer på Skatteverket här »

Våra samarbetspartners

Kalix Kommun

Bodens Kommun

Övertorneå Kommun

Västerås Stad

Överkalix Kommun

Eskilstuna Kommun

Pusellfamiljen

Arjeplogs Kommun

Lapplands Kommunalförbund

Mo Gård

Region Gotland

Sameskolstyrelsen

Torsås Kommun

Alter Assistans

Jokkmokks Kommun

FUB

Frösunda Omsorg

Piteå Kommun

Arvidsjaurs Kommun

Stockholms Stad

Pajala Kommun

Haparanda Stad

Främja

Studera till Stödpedagog inom funktionshinderområdet | YH Program | Iris.se

Ansök till programmet Stödpedagog inom funktionshinderområdet på Iris YH

Att studera till stödpedagog inom funktionshinderområdet på Iris Yrkeshögskola ger dig fördjupade kunskaper och praktiska färdigheter för att arbeta professionellt, etiskt och individanpassat med personer som har olika funktionsnedsättningar. Du lär dig att arbeta med social dokumentation, behovsbedömning och rättssäkerhet samt att planera, genomföra och utvärdera insatser utifrån individens behov och myndighetsbeslut.

Utbildningen ger dig kompetens att stärka individers delaktighet, självbestämmande och kommunikation genom alternativa metoder, samtalsmetodik och välfärdsteknologi. Du får även kunskap om pedagogiska teorier, evidensbaserade arbetssätt och handledning av kollegor för att kvalitetssäkra verksamheten och utveckla arbetsmetoder.

Dessutom behandlas etiska dilemman, maktstrukturer och juridiska riktlinjer så att du kan ge rättssäkert, respektfullt och individanpassat stöd. Efter examen har du kompetens att skapa hållbara lösningar, bidra till verksamhetsutveckling och främja ökad livskvalitet för den enskilde genom ett reflekterande, professionellt och engagerat arbetssätt.

Ansök »

Intresseanmälan YH-kurs

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Studera till Stödpedagog inom funktionshinderområdet | YH Program | Iris.se

Kontakt Yrkeshögskolan

Telefon och telefontider

010-761 00 40

Ordinarie telefontid
Måndag, tisdag, onsdag och fredag: kl. 13:30–14:30.

Utbildningsledare: Stödpedagog inom funktionshinderområdet
Kommer inom kort.
E-post: info@iris.se
Telefon växel: 010-76 100 40

Har du frågor om behörighet?
Maila till antagning.yh@iris.se

Vi har besvarat de vanligaste frågorna här.

Translate »