Iris i Almedalen 2015 –
Svartkrogen
Under Almedalsveckan 2015 gav vi beslutsfattare en upplevelse i utanförskap och inkludering – med synskadades situation som ett exempel; där Svartkrogen gav ökad förståelse.
Vill du bli
Almedalspartner?
Vill du bli Almedalspartner? Kontakta oss för mer information »
Under Almedalsveckan 2015 öppnade Iris ”Svartkrogen” – en krog i totalt mörker. Syftet var att stimulera till samtal om olika sorters utanförskap och uppmärksamma de som inte känner sig inkluderade i samhället – med synskadades situation som ett exempel.
Hur är det egentligen att äta i mörker? När du inte ser vad du har på tallriken framför dig, vem din bordsgranne är eller vilket kroppsspråk som används i samtalet? Ja, det var något som inbjudna politiker, näringslivsrepresentanter och opinionsbildare fick uppleva när Iris bjöd in till en mörkerlunch i Almedalen. På Iris stöttar vi de som står långt ifrån arbetsmarknaden att komma ut i arbete. Vi utgår alltid från individens förmåga istället för att se begränsningar – då är även samhällets inställning avgörande. Genom att plocka bort ett av våra sinnen, och lära oss att använda de andra på ett nytt sätt, gav vi beslutsfattare ett studiebesök i utanförskap och inkludering.
Vår övertygelse var att en måltid i fullständigt mörker inte bara skulle ge en ökad förståelse för hur det är att leva med en funktionsnedsättning, utan också skapa dialog utifrån nya perspektiv och insikter.
Känslorna var starka efteråt. I videon nedan berättar några deltagare om sin upplevelse av lunchen:
Genomslaget var över förväntan. Eventet lyftes i media och blev 2016 även nominerat till Årets nytänkande på ”Gyllene Hjulet – Sveriges bästa event”. Svartkrogen arrangerades i samarbete med Almåsa Konferens, Clarion Hotel Wisby och eventbyrån JFK.
Kampanjen #intesynas
Alla människor har någon gång känt sig utanför. Känt hur det är att #intesynas. Genom att dela historier om mänskligt utanförskap kan vi få fler att förstå andras livssituationer. Det kan också få människor i utanförskap att känna sig mindre ensamma.
Utöver luncherna genomförde därför Iris kampanjen #intesynas i sociala medier. Människor delade sina egna berättelser om utanförskap på Facebook och Instagram under hashtagen #intesynas. Berättelserna handlar om utanförskap i form av bland annat arbetslöshet, diskriminering och mobbning.