William på Alpa Bemanning: ”Arbetsgivarna skriker efter personal”
- Mitt jobb är att rekrytera medarbetare för fullt nu när restriktionerna har släppts och det är lätt kaos, säger William Espinosa, Rekryteringschef på Alpa Bemanning. - Det svåraste i mitt jobb är att hinna gå igenom alla kandidater, men genom Iris matchningstjänst går denna bit snabbare och smidigare då Iris har större kännedom och insikt vad gäller kandidaterna, säger han.
Alpa Bemanning har varit verksamma och inriktade mot hotell- och restaurangbranschen sedan 1991, där kompetens och engagemang står i fokus för alla deras uppdrag.
William har tidigare jobbat inom Hotell och Restaurang som bartender, kock, restaurang- och platschef samt säljare. Han har lång erfarenhet av restaurangverksamhet både som anställd men även som bemanningsanställd. Det är bra erfarenheter som han har nytta av nu i sin roll som Rekryteringschef på Alpa Bemanning
Ett av Alpa Bemannings uppdrag är att kompetensförsörja Royal Park Hotel i Frösundavik i Solna. Alpa hjälper till med all hantering av personal för alla avdelningar, som hushållning, reception, restaurang, köket, trädgårdsmästeri och vaktmästeri.
– Mitt jobb är att rekrytera medarbetare för fullt nu när restriktionerna har släppts och det är lätt kaos, säger han men understryker att det är roligt att hotell- och restaurangverksamheten är igång igen efter pandemins nedstängningar.
Var själv arbetssökande under Corona
Under pandemin var William själv, under en period, arbetssökande och deltog på Iris Stöd och matchning. På Iris fick William stöd i sitt arbetssökande av handledare Mohammad Sadeghi. Så när William fick jobb på Alpa Bemanning var steget kort till att höra av sig till Mohammad med frågan om ett samarbete.
– Jag har jobben och Iris kandidaterna, ett samarbete är win-win för alla inblandade säger William.
Samarbetet med Iris är ännu relativt nytt, men William beskriver att det är enkelt, kostnadseffektivt och att han får stöd i att hitta rätt kandidater.
– Jag älskar mitt jobb men det svåraste är att hinna gå igenom alla kandidater, läsa alla CV:n, bekanta sig med dem, att ha de första intervjuerna. Genom Iris matchningstjänst går denna bit snabbare och smidigare då Iris har större kännedom och insikt vad gäller kandidaterna, säger han och fortsätter;
– Iris kan även komma med rekommendationer om specifika personer med passande egenskaper och kompetens för de aktuella jobben. Jag kan snabbt komma vidare till nästa steg där kandidaten i många fall kan börja provjobba direkt efter ett kortare samtal.
William berättar vidare att många som tidigare har jobbat inom hotell och restaurang har på grund av Corona valt att sysselsätta sig med annat, eller har valt att studera, vilket gör att utbudet av personal inte längre är vad det brukade vara.
– Nu skriker arbetsgivarna efter medarbetare. Dagens bemanningsbehov inom hotell och restaurang finns exempelvis inom hushållning – kockar, servicepersonal och bartenders. Behovet förväntas öka nu efter att restriktionerna har släppts berättar William.
Under 2022 ser han fram emot att som företag växa och fördubbla sin verksamhet, att behovet inom hotell och restaurang ska öka och att alla arbetslösa inom den branschen ska kunna komma tillbaka. Alpa satsar mycket på att hitta nya kunder, bland annat genom marknadsföring och på så sätt även nya uppdrag för sina konsulter, där Iris står redo att bidra i arbetet med att matcha behovet med lämpliga kandidater.
Vill du veta mer om hur Iris kan stötta dig och din organisation i att hitta personal? Klicka här för att kontakta oss, så berättar vi mer!