i * Magasinet, Med målet i sikte

Avsnitt 84 av Med målet i sikte: Vinnande kommunikation som funkar – PG Wettsjö berättar allt

I avsnitt 84 av Med målet i sikte får Lisa och Charlotte besök av föreläsaren, utbildaren och författaren PG Wettsjö. Han har över 3000 föreläsningar i bagaget och har fått flera priser för sina föreläsningar om kommunikation och de framgångsfaktorer som skapar verklig förändring. I Med målet i sikte delar han med sig av några av dem. Det här är ett avsnitt du kommer att skratta högt till!

Känns det som att alla missförstår dig, eller kanske är du för kritisk mot dig själv? Tillsammans med PG Wettsjö benar Lisa och Charlotte i vad vinnande kommunikation innebär, hur vi kan bli snällare mot oss själva och värdet i att älska det du gör.

Balansen mellan att tala och lyssna

– Vi har nog alla upplevt att folk missförstår, att samtalet inte ”dansar” och att man läser in negativa saker hos varandra, vad beror det på? inleder Charlotte.

Om budskapet ska nå fram behöver vi först få förtroende för varandra säger PG. Han berättar att vi kommunicerar på tre sätt – verbalt, med ljud och icke verbalt. De sistnämnda kan vara allt från kroppsspråk och symboliskt språk till olika attribut som tex kläder. Han ger också många exempel på vad som påverkar oss i dialogen och får oss att döma och bedöma.
Han lyfter särskilt vikten av att lyssna och ger tips på hur man kan träna upp sitt lyssnande.

– Kommunikation handlar lika mycket om att lyssna som att tala och ”sända”. Om du vill få budskapet att nå fram så behöver du anstränga dig. Vi lyssnar inte bara med öronen, utan även med kroppen. Genom att visa att vi lyssnar tex genom att nicka och ställa frågor, bekräftar vi varandra. Så får vi dialog, och budskapet når fram säger PG.

Förstå för att kunna förändra

På frågan om vilket av de tre kommunikationssätten som är det viktigaste blir svaret att det är att vara medveten om att vi säger saker på olika sätt. Genom att förstå de olika associationsmönster som vi har, kan vi också påverka och skapa förändring säger han.
Han berättar vidare om feedbackstegens 5 olika steg, en modell som förklarar de känslofaser som man går igenom när man tex hanterar kritik. Förstår man den kan man bli bättre på att både motta kritik och att ge konstruktiv feedback som landar rätt.

– Det finns alltid skäl till att man reagerar som man gör. Försök håll isär budskapet och budbäraren. Först när du befinner dig i slutet på stegen, när du försöker förstå, är du redo att ta till dig av feedbacken och kan förändra. Det är hit vi alltid bör sträva säger PG.

Så påverkar du dig själv

Lika viktigt för att nå förändring är hur man kommunicerar med sig själv. Vidare i avsnittet lyfts ämnen som självuppfyllande profetior, prokrastrinering, hur du motiverar dig själv och lyckas få goda vanor.

– Det är viktigt att vara medveten om sin egen inre dialog som man har med sig själv säger PG och tar upp ett exempel på hur val av ordbruk kan bidra till en positiv förändring.
– Vad händer med min hjärna om jag säger att jag måste göra något, frågar PG. Om jag istället säger att jag vill göra något, så matas hjärnan med positiv energi. Genom positiva tankar och att välja hur du ser på saker får du energi till att förändra ditt beteende avslutar han.

Utlottning av boken: Ge kunden och omgivningen en positiv chock

Vill du delta i utlottningen av PG Wettsjös bok: Ge kunden och omgivningen en positiv chock? Följ Iris på LinkedIn, Facebook eller Instagram och skriv gärna i kommentarerna till inlägget om avsnittet varför just du vill ha boken. Vinnaren meddelas v. 12. Lycka till!

Med målet i sikte – finns där poddar finns

Vill du lära dig mer om hur du når ut, hur du blir mer medveten om din inre dialog, hanterar feedback bättre och lär dig älska det du gör? Då ska du inte missa avsnitt 84 av Med målet i sikte. Som vanligt hittar du podcasten via SimplecastSpotifyItunes och i din podcastapp!

Intresserad av att lära mer och få mer inspiration om livet och arbetslivet samt bemötande?

Det finns ytterligare 128 avsnitt av Iris podcast Med målet i sikte att ta del av. Se alla avsnitt här »

Hör gärna av dig till oss om du har önskemål eller idéer om gäster eller teman framåt. Kontakta gärna lisa.gustafsson@iris.se eller charlotte.ohlson@iris.se

Vill du stärka ditt team? Få verktyg och ökad trygghet samtidigt som ni får en positiv upplevelse tillsammans? Boka en föreläsning i bemötande och inkludering.

En föreläsning och utbildning inom inkludering och bemötande är en investering för framtiden – som dessutom ger fler och nöjdare kunder. Våra föreläsare ger på ett engagerat och underhållande sätt, nyttig information och konkreta tips i hur man bör bemöta människor med funktionsnedsättningar eller med en annan kulturell bakgrund.

Läs mer här om våra föreläsningar »

Vi önskar dig en lärorik och inspirerande lyssning!

Translate »