i * Magasinet, Med målet i sikte

Avsnitt 113 av Med målet i sikte: Bli en mästare på kundmöten med My Gross

Med målet i sikte  /  Avsnitt 113  /  Bli en mästare på kundmöten med My Gross  /  Lyssna på SimplecastSpotifyItunes

Alla jobbar vi med sälj på något sätt och alla behöver vi någon gång sälja in oss själva, exempelvis när vi söker jobb. Men vad definierar egentligen ett framgångsrikt kundmöte? Hur kan du undvika att känna dig som en påträngande säljare? I avsnitt 113 av Med målet i sikte gästas Lisa och Charlotte av den inspirerande My Gross, expert på lyckade kundmöten och god kundservice.

My är föreläsare, moderator och författare med en passion för att bygga starka varumärken och organisationer genom att hjälpa företag att ta hand om sina kunder på bästa sätt. I detta energigivande avsnitt får du expertens bästa tips för att skapa framgångsrika kundrelationer.

Vad är ett kundmöte?

Det är lätt att tänka att kundmöten bara sker när man säljer en produkt eller tjänst, men kundmöten är en del av både arbetsliv och vardag, menar My.

– Väldigt många möten i vårt liv är en typ av försäljning. I många situationer är vi representanter för något, vi sprider ett budskap eller försöker sälja in en god upplevelse, säger My.

My, Lisa och Charlotte resonerar kring begreppet försäljning. För många kan det vara ett laddat begrepp, förknippat med något negativt. De diskuterar också vad som händer om man byter ut ordet kund mot exempelvis gäst, deltagare, elev eller patient.

– Oavsett vilken terminologi vi använder så sker mötet just för att vi vill hjälpa någon med något, skapa ett värde, säger My.

Lyssna och förstå dina kunder för ett lyckat kundmöte

Ett lyckat kundmöte kräver att man lyssnar på kunden och förstår deras behov. My betonar att en bra säljare inte bara säljer produkter eller tjänster utan också erbjuder hjälp och vägledning.

– Ställ frågor! Säljarens jobb är att skapa en positiv upplevelse, svara på frågor och erbjuda lösningar.

En viktig faktor för att bli en bra säljare är att gilla det man säljer och ha en stark vilja att hjälpa andra. My understryker att vi blir bättre på vårt jobb när vi älskar både produkten och att vägleda människor till rätt beslut.

– Nyckeln finns i en genuin passion för kundens behov, säger My.

Hantera förväntningar och skapa positiva kundupplevelser

För att möta och överträffa kundernas förväntningar är det avgörande att förstå vad de förväntar sig. My råder oss att ta ett steg tillbaka, sätta oss in i kundens situation och ställa frågor för att säkerställa realistiska förväntningar. På så sätt kan vi skapa möten präglade av gästvänlighet och omtanke.

Samtalet glider in på klagomål och My betonar vikten av att skapa rätt förväntningar och ger också konkreta exempel på hur man kan bemöta klagomål.

– Genom att förstå den andra partens förväntningar har vi chans att bemöta dem på ett bra sätt. Vi lyckas bäst om båda parter kommer med realistiska förväntningar, så ta dig tiden att stämma av och försöka förstå – det handlar om tydlighet.

Att se sig själv utifrån

Med jämna mellanrum behöver vi också sälja in oss själva, exempelvis vid en jobbintervju. My ger oss nycklarna till hur man ska tänka och göra och hur man kan presentera sig själv.

– Det är viktigt att vi ser oss själva utifrån och funderar på vad vi kan bidra med, vilket värde vi tillför. Men också förbereda oss för vilka frågor eller invändningar som kan uppstå.

Med målet i sikte – finns där poddar finns

Låt dig inspireras av My Gross och få värdefulla insikter om hur du skapar framgångsrika kundmöten. Lyssna på avsnitt 113 av Med målet i sikte via Simplecast, Spotify, Itunes eller din podcastapp.  Vi önskar dig en lärorik och inspirerande lyssning!

Intresserad av att lära mer och få mer inspiration om livet och arbetslivet samt bemötande?

Det finns ytterligare 125 avsnitt av Iris podcast Med målet i sikte att ta del av. Se alla avsnitt här »

Hör gärna av dig till oss om du har önskemål eller idéer om gäster eller teman framåt. Kontakta gärna lisa.gustafsson@iris.se eller charlotte.ohlson@iris.se

Vill du stärka ditt team? Få verktyg och ökad trygghet samtidigt som ni får en positiv upplevelse tillsammans? Boka en föreläsning i bemötande och inkludering.

En föreläsning och utbildning inom inkludering och bemötande är en investering för framtiden – som dessutom ger fler och nöjdare kunder. Våra föreläsare ger på ett engagerat och underhållande sätt, nyttig information och konkreta tips i hur man bör bemöta människor med funktionsnedsättningar eller med en annan kulturell bakgrund.

Läs mer här om våra föreläsningar »

Vi önskar dig en lärorik och inspirerande lyssning!

Translate »