i * Magasinet, IPSU

Från arbetslös till utbildning och anställning

Tobias Anderssons resa som med stöd av IPSU på Iris nu är utbildad lastbilschaufför med CE-körkort
Tobias Andersson har läs- och skrivsvårigheter. I slutet av 2018 påbörjade han utbildningen till att ta lastbilskörkort. Att få studera har inte varit lätt för Tobias. Från myndigheter har han fått höra att hans läs- och skrivsvårigheter är för stora och att utbildning inte är lösningen. Men efter 5 år som arbetslös fick han nog. Och tack vare specialpedagogiskt stöd på Iris i Karlskrona är han nu färdigutbildad lastbilschaufför.

Från arbetslös till utbildning och anställning

Tobias hade jobbat som gokartansvarig på ett nöjeshus. När kommunen sa upp avtalet med företaget stod han arbetslös.

Under hans tid som arbetslös har han varit både på Samhall och på flertalet olika praktikplatser. Men inget av detta har löst hans situation och fast besluten om att utbilda sig fortsatte han att strida för sin rätt och satte ett ultimatum.

– Jag gick till Arbetsförmedlingen och sa att de antingen får ge mig förtidspension eller låta mig ta en utbildning. De senaste åren med många praktikplatser gjorde att jag mådde sämre och sämre psykiskt. Men jag var fast besluten och målinriktad och taggad på att bara köra järnet, säger Tobias.

Fick stöd av Iris specialpedagog 28 timmar i veckan

Eftersom att Tobias länge hade haft en idé om att köra lastbil blev valet av utbildning lätt. Det var även då han introducerades för tjänsten Individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning (IPSU) på Iris i Karlskrona.

– Direkt när jag kom till Iris kändes det bra. Personalen och deras bemötande gjorde upplevelsen till något utöver det vanliga. De brydde sig verkligen, säger Tobias om sina pedagoger Josefine och Ingmar.

Utbildningen till att få lastbilskörkort innehåller mycket läsande och räknande. Från utbildningens start fick Tobias stöd av Iris pedagoger under 28 timmar i veckan.

Om Individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning

IPSU är en nationell tjänst som Iris erbjuder i hela Sverige. Eftersom att stödet är individuellt kan det se olika ut.

Först görs en kartläggning av deltagarens behov och sedan utformas stödet individuellt. Det kan exempelvis vara pedagogiskt stöd vid studierna i form av rutiner, struktur och studieplanering eller i form av tekniska hjälpmedel.

För Tobias del var pedagogerna med på lektionerna och tog anteckningar som sedan lästes upp via Tobias dator. Tillsammans med pedagogerna lades det även mycket tid på att diskutera materialet, där Iris exempelvis bistod med diskussionsunderlag.

– Josefine och Ingmar har förklarat allt så bra. En bra strategi som de introducerade för mig var diskussionsformen, där vi diskuterade frågor baserade på böckerna och föreläsningarna. Det har hjälpt mig mest. Att bolla med varandra, säger Tobias.

Han avslutar med att hälsa till andra samma situation som honom själv.

– Till de som har liknande problem, stå på er. Det är lätt att säga, men gör det! Kräv att du får en utbildning och rätt stöd. Ge inte upp. För det finns stöd att få.

Följ med på Tobias väg till CE körkort via hans egenproducerade film:

Translate »